Rugilah Mereka. Perempuan Tanpa Seluar

Islam tak pernah melarang muslimahnya daripada memakai seluar. Tapi, seluar tu biarlah yang labuh. Tak terlalu ketat sampai nampakkan bentuk kakinya.

Ironinya, fesyen seluar sekarang dah upgrade. Dah jadi ketat sendat macam swimming suit. Ia dipanggil legging. Fesyen legging ni semakin meluas.

Ramai muslimah sekarang yang tak dapat bezakan antara tutup aurat dan membalut anggota badannya. Sila tanya diri sendiri. Pernah tak korang menggayakan fesyen yang macam ni? Tau tak yang fesyen sedemikian adalah SALAH?






Islam bukan pada pakaian, yang penting hati kena baik.

Selalu kita dengar orang kata macam ni:

"Biarlah bergaya, berfesyen macam mana pun. Yang penting, hati kena baik. Bukan niat untuk menunjuk. Ada apa pada pakaian?"

Puii.. Sesiapa yang bagi alasan macam tu. Ketahuilah, sesungguhnya anda JAHIL. Islam dah cover dari A sampai Z. Dari soal akhlak, pakaian, semuanya dah dinyatakan dalam al-Quran dan al-Hadith. Islam bukan pada pakaian? Think twice.

Islam dah ajar macam mana cara nak berpakaian dengan sopan dan tutup aurat. Sekiranya kita over dalam berfesyen. Megah bertabarruj sini-sana.

Itu menunjukkan kita tak peka dengan Islam. Seterusnya meletakkan kita dalam kategori JAHIL. So, lepas ni tolong jangan kata Islam bukan pada pakaian lagi yek.


Allah merahmati perempuan yang berseluar.

"Nabi pernah duduk pada salah satu pintu masjid, tiba-tiba lalu seorang wanita dengan menunggang seekor binatang. Ketika wanita itu lalu dihadapan Nabi s.a.w binatangtunggangannya membuat hal lalu wanita itu jatuhke tanah. Nabi s.a.w berpaling daripada melihat wanita itu. Dikatakan kepada Rasulullah s.a.w : "Wahai Rasulullah, wanita itu memakai seluar". Sabda baginda : 'Mudah-mudahan Allah merahmati wanita-wanita yang memakai seluar' ". (Al-Baihaqi, Syu'ab al-Iman, Bab Fi Hijab al-Nisa' Wa Taghliz Fi Sitrhinna, hadis no. 7562)

Sila faham. Seluar yang dimaksudkan bukan legging. Kerna legging itu bukanlah sejenis seluar. Jangan salah sangka pulak ye kawan-kawan semua.

Scene yang lain. Kita selalu terlihat perempuan bermotosikal untuk ke tempat kerja. Pakai dah sopan, berbaju kurung. Tapi sayang, time dok atas motor kainnya tersingkap. Nampak kakinya. Kan untung kalau dia berseluar dalam kain dia. Aurat terjaga. Free je dapat rahmat daripada Allah.



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

22 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...