Breaking Point Dan Cara Hindarinya

Setiap benda kat dunia ni ada tahap kekerasannya tersendiri. Jika kita kenakan daya yang kuat, melebihi kemampuan yang boleh ditampung oleh objek tersebut, ia akan pecah. Dalam engineering, ia dipanggil "Modulus of Elasticity".



Modulus of Elasticity of a material


Manusia juga sama. Kalau kita asyik alami gangguan emosi, tension memanjang. Sampai satu tahap di mana kita tak dapat tampung lagi segala bebanan. Kat situ mental kita akan "break", boleh jadi gila.


Awasi breaking point kita

Hanya diri kita sendiri yang tau mental kita mampu bertahan sampai tahap mana. So, jagalah diri kita supaya jangan sentiasa dalam keadaam stress.

Iye, kadang-kadang kerja yang kita alami, dengan masalah dalaman keluarga lagi, memang akan buat kita stress. Tapi, berpada-padalah. Jangan terlalu layan sangat perasaan tension kita tu. Setiap masalah kan pasti ada penyelesaiannya.


Apa yang boleh kita buat?

Ada beberapa cara yang kita boleh buat untuk control stress level kita. Beristighfar, ambil wudhuk solat dan mengaji. Itu jalan paling terbaik yang boleh kita amalkan.

Selain itu:

1. Tidur dengan kadar yang cukup.

2. Bersenam, sekurang-kurangnya 2 kali setiap minggu.

3. Mandi air suam.
(Supaya ketegangan badan dan minda kita boleh dilembutkan)


Setiap orang ada tahap tensionnya tersendiri. Jangan ingat masalah kita paling besar berbanding orang lain. Apa yang bezakan setiap individu adalah cara bagaimana mereka kawal "stress level" dalam diri sendiri.

Hope tips ni dapat bantu kita semua hindari "breaking point" kita. Good Luck yek.



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

24 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...