Macam Mana Nak Satukan Bangsa Untuk Capai Perpaduan??


Malaysia kita terdiri daripada pelbagai bangsa. Atau dipanggil masyarakat majmuk. India, Cina, Melayu, Kadazan, Dusun dan sebagainya semua ada kat Malaysia.

Soalan ringkas untuk korang. Macam mana kita nak jadikan bangsa yang pelbagai ni supaya boleh bersatu-padu?


1. Satukan kesemua bangsa dengan konsep 1 Malaysia

Konsep 1 Malaysia tu apa? Sejujurnya, aku pon tak berapa jelas dengan konsep 1 Malaysia yang Perdana Menteri ke 6 kita perkenalkan.

Mungkin konsep dia adalah, kita satukan kesemua bangsa ni dengan wujudkan satu aktiviti, di mana kesemua kaum boleh sertainya. Faham?

Tak faham takpe. Sebab aku pon tak faham sebenarnya. Ahaks..

Yela. Kata nak satukan bangsa. Tapi dalam parti sendiri ada perpecahan. UMNO untuk melayu. MCA untuk cina. MIC untuk india. Itu belum lagi aku sebut pasal UiTM lagi. Ye tak?


2. Satukan kesemua bangsa dengan agama.

Agama yang aku maksudkan kat sini mestilah Islam. Bagi aku, hanya dengan agama baru kita boleh bersatu. Nak satukan bangsa, tapi masing-masing persefahaman berbeza. Rasanya, sampai kiamat pun tak dapat nak capai titik perpaduan.

Contoh paling senang. Peristiwa hijrah. Macam mana dua kaum yang berbeza, iaitu Muhajirin dan Ansar bersatu? Ya, tepat sekali. Disebabkan Islam.

Walaupun berlainan warna kulit. Tapi, jika semuanya mengamalkan cara hidup Islam yang sebenar-benarnya, aku yakin perpaduan negara kita dapat dicapai.

So, aku rasa sekarang korang pun dah jelas kan. Daripada kita perjuangkan bangsa. Lebih baik kita perjuangkan agama. Dengan islam, bukan setakat negara kita je. Bahkan, seantero dunia pun dapat disatupadukan.



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

12 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...