Kenapa Korang Mesti Nak Bandingkan Dengan Sesuatu Yang Lebih Buruk?? Cepat Jawab..!!!

Aku tak faham betul la dengan sifat orang kita ni. Bila nak buat perbandingan, mesti nak bandingkan dengan sesuatu yang lebih buruk.

Isu tudung

Contohnya dalam isu tudung. Bila kita cakap pasal bertudung pendek, tak tutup dada. Ramai yang akan jawab camni:


"OK la tu dah tutup rambut. Daripada ramai kat luar sana yang free hair"


Nampak? Kenapa sesuatu yang dah buruk tu, nak bandingkan dengan sesuatu yang lebih buruk? Kenapa tak bandingkan je dengan sesuatu yang lebih baik?

Bandingkan la dengan perempuan yang pakai tudung dengan sempurna, yang tutup dada contohnya.


Blog 18SX

Lagi satu, dalam isu blog yang suka share bahan lucah. 18SX. Kebanyakan yang aku tegur, mostly bloggers akan bagi jawapan camni:


"Banyak lagi blog-blog yang lagi teruk daripada blog aku. Kau tengok la *tuutt* dot com tu. Kenapa kau tak pergi tegur dia? Teruk la kau ni"


Aikk, aku balik yang kena teruk? Haha, betul la orang kata. Manusia ni kalau tak nak terima teguran, sejuta alasan akan diberi. Malah, menyalahkan aku balik.

Paling best, komen teguran aku kat blog 18SX tu pon owner dia delete. Erkk..!!


Macam-macam situasi lagi la, manusia ni akan bandingkan sesuatu yang buruk, dengan sesuatu yang lebih buruk.

Sama la kalau aku tanya korang soalan camni:

"Antara perompak dan pembunuh, siapa yang lebih baik?"

Sangat tak relevan soalan tu kan? Dah jelas-jelas, kedua-duanya tak baik.

So, lepas ni kalau korang nak buat perbandingan, bandingkanlah dengan sesuatu yang lebih positif. Barula perasaan nak jadi yang lebih baik tu hadir dalam diri kita. Tak gitu?



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

22 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...