Bila Dah Tak Suka Dengan Seorang Blogger Tu, Apa Yang Dia Tulis Semua Kita Menyampah Kan?


Secara jujurnya, ada blogger yang aku tak suka. Blogger degil, yang tak nak terima teguran orang lain. Blogger yang merasakan dirinya lebih hebat berbanding orang lain. Blogger macam ni yang aku menyampah.

Paling jelas, aku anti dengan blogger yang suka kongsi pasal bahan lucah, dan jugak kongsi pasal gosip-gosip artis kat blog.

Dan, paling kelakar, Blogger macam ni selalu "alternate" kan entri diorang. Harini kongsi entri pasal lucah, esok pasal gosip artis. Tulat, entri pasal keagamaan pulak. Errk, apekah? Konon-konon nak blog kau tu seimbang dunia akhirat la yek?

Ini yang jadi masalah manusia. Bila kita dah tak suka seseorang tu atas satu perkara, (dalam kes ni entri lucah). Bila dia tulis entri bercorak agama. Kita susah nak terima. Aku pun tak terkecuali. Selalu berfikir macam ni:


"Ahh kau. Nak kongsi bahan agama konon. Semalam kongsi bahan lucah, tak rasa bersalah pulak ek. Share info agama ni pun mesti nak trafik je."


Astagfirullahalazim. Teruknya aku. Negative thinking. Sifat yang aku perlu perbaiki. Walaupun dia sengal, share benda yang tak patut. Lucah, gosip artis dan sebagainya. Tapi, bila dia share hal agama, aku tak sepatutnya pertikai.


Bak kata Saidina Ali Bin Abi Talib:
"Jangan melihat siapa yang bicara tapi lihatlah apa yang dibicarakan"

Tapi, walaupun Islam mengajar kita untuk berfikiran baik. Jangan pulak korang saje buat benda buruk, dan suruh orang berfikiran baik kat korang.

Contohnya, artis yang pakai sangat seksi tak cukup kain. Dia kata, "jangan nilai luaran dia. Tapi nilailah hati dia". Tak ke sengal namanya. Pasal tu aku anti dengan kebanyakan artis. Sekian.



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

26 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...