Apa Yang Korang Faham Dengan SEO??

Bila cakap pasal SEO, rasanya ramai yang blur. Dulu, aku pon sama. Sepatah haram tak faham. Mende natang SEO ni? Apa kepentingannya dalam blog?

SEO tu adalah Search Engine Optimization. Sebenarnya, banyak faktor yang menentukan berapa bagusnya sesuatu SEO tu. Tapi, aku kat sini aku hanya nak focus pada KEYWORD.


Apa peranan keyword dalam SEO?

Katakunci (keyword) ni biasanya merujuk pada "perkataan apa yang orang taip kat search engine untuk cari sesuatu maklumat". Contoh search engine, Google.


Contoh keyword: justin bibir


Bila seseorang nak cari info kat Google, dan dia key "justin bibir". Hasil carian nombor satu (yang paling atas) adalah video youtube. Ini menandakan keyword tu dah dimonopoli oleh youtube.

Penting bagi blog kita berada paling atas dalam carian sesuatu keyword. Supaya, ia dapat tingkatkan sedikit sebanyak trafik blog kita. Sebab, dah pastila carian yang paling atas orang akan klik dulu kan?


SEO pada gambar.

Keyword penting bukan pada perkataan je. Tapi, kadang-kadang dengan gambar pon orang boleh masuk ke blog kita. Melalui "google image".


Sebab tu masa nak upload gambar kat blog korang, pastikan gambar tu dah dinamakan mengikut "keyword yang sesuai". Jangan main hentam je, "12312343.jpg" atau "werwur234324.jpg". Nanti gambar korang tak keluar pulak kat google image. Kan dah satu kerugian kat situ.


OKEY, tamat sudah kelas SEO ringkas daripada aku. Walaupun ilmu SEO penting dalam blog. Tapi jangan pulak sampai over used. Takut blog kita jadi bosan pulak nanti. Sikit-sikit tu buleh la.

Kalau tak faham buleh tanya kat komen. Orait geng? =)



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

16 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...