2 Tahun Tak Format Laptop. Apa Rahsianya?


Yess.. Rekod terbaru aku. Buat pertama kalinya, dah 2 tahun laptop aku ni tak diformat. Padahal hari-hari aku online, laptop connect ke internet.

Biasanya kurang setahun, laptop aku mesti diformat. Masalah serangan virus, sistem windows lembab, dan sebagainya.

Nak tau rahsianya? Aku amalkan DUA benda ni je.

1. Guna antivirus versi Internet Security

Tak kisah la korang guna antivirus brand apa. Tapi pastikan ianya versi "Internet Security". Pastu, pastikan antivirus korang tu diupdate setiap hari (biasanya automatic update). Pastikan jugak korang scan komputer korang sekurang-kurangnya SEMINGGU SEKALI.


2. Jalankan sistem maintenance

Bagi memastikan operation sistem bagi komputer korang sentiasa tersusun, dan tak menyebabkan komputer korang jadi berat, Pastikan korang buat maintenance sekurang-kurangnya SEMINGGU SEKALI. Software yang aku gunakan untuk maintenance laptop aku adalah Tune Up Utilities.


Itu je tips komputer dari aku untuk kali ni. Selamat mencuba yek semua. Lihat sini untuk ketahui Cara-cara atasi komputer yang lembab.



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

23 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...