Antara Teguran Direct Dan Indirect. Mana Satu Pilihan Anda?


Aku pernah kenal dengan sorang blogger. Dia selalu buat entri bergenre "teguran". Pernah sekali dia buat entri perli orang yang dia nak nasihatkan tu kat blog dia (tp dia tak mention nama)..

Pastu aku tanya dia, "Kau buat entri teguran ni, dia baca ke? Nape kau tak nasihatkan dia direct je? PM kat facebook ke. Kan lagi senang mesej ko tu sampai kat dia"..

Dia jawab, "Setiap orang ada cara teguran tersendiri. Inilah cara aku.."

Errkk, betol la kot tu cara dia. Tapi aku tengok cara dia tegur tu macam nak cari publisiti. Kenapa perlu sampai tulis entri tayang kat blog, walhal engko boleh tegur kesilapan dia melalui private message (PM)..

Sama jugak yang aku perhatikan kat dunia blog sekarang ni. Ramai bloggers yang cenderung utk buat "heroic entri". Terus bagitau semua orang tentang keburukan orang lain tanpa tegur dulu secara terus..

Kenapa perlu sampai buat entri. Kenapa tak tegur private dulu? Soalan ni korang tanya diri sendiri dulu ek. Antara teguran direct dengan indirect, mana satu korang prefer?



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

34 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...