Senangnya Menyalahkan Orang Lain.


Inilah manusia. Suka tengok salah orang lain dulu sebelum tengok salah sendiri. Bila sesuatu yang tak diharapkan berlaku. Orang lain jugak yang dipersalahkan dulu..

Contohnya, bila pasangan mintak putus. Pasangan tu akan dikatakan kejam sebab memutuskan hubungan yang telah lama terbina. Terus menerus menyalahkan pasangannya itu..

Padahal sikap sendiri yang "annoying" sampai pasangannya tak tahan lagi utk terus bersama, tak pulak dia fikirkan.

Contoh lagi. Bila orang lain mengata kita. Kita akan cakap mulut dia busuk. Takda insurans, dengki dan sebagainya. Apa yang dikatakannya terus kita ambil negatif.

Tapi, pernahkah kita fikirkan. Kenapa orang lain benci kita? Kenapa dia pandang sesuatu yang tak elok pada kita? Mesti ada "somthing wrong somewhere" pada diri kita yang timbulkan rasa tak puas hati pada diri orang lain.

Manusia, manusia. Kenapa tak tengok kesilapan diri sendiri dulu sebelum salahkan orang lain. Adakah sebab kita rasakan diri kita "perfect" sangat sampai tiada kelemahan? Susah sangat ke nak terima kelemahan diri?

"Aku cuma jadi diri sendiri. Itu pun salah ke?"

Ya, kesalahan besar jika kita jadi diri sendiri yang membuatkan orang lain sakit hati. Kalau nak buat sesuatu sesuka hati, tanpa fikirkan perasaan orang lain. Ha, pergi duduk kat hutan sana. Nak buat apa pon tak kisah. Takda orang nak peduli.

Akhir kata. Terimalah kelemahan diri, dan berusaha berubah untuk jadi yang lebih baik. Tula yang sepatutnya. Sekian..



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

30 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...