Sebenarnya, Lelaki Perlu Lebih Pandai Masak Berbanding Perempuan.



Ramai yang kata, "perempuan tak tau masak tak boleh dibuat isteri". Masa tak matang dulu, aku pun pernah letakkan syarat, bakal isteri aku nanti mestilah seorang yg pandai masak. Tapi sekarang, aku dah tak jadikan ia sbg syarat utama.

Sebab, menurut aku. Sebenarnya, lelaki lah yang perlu pandai masak berbanding perempuan. Kenapa aku kata macam tu? Meh aku bagitau sebabnya..

Dalam islam tu sendiri. Suami WAJIB beri nafkah kepada isteri zahir dan batin. Nafkah ni termasuklah sediakan keperluan asas kpd keluarga iaitu, makanan yang mencukupi, pakaian mengikut keperluan dan tempat tinggal.


Firman Allah
"Dan kewajipan suami memberi makan dan pakaian kepada isteri dengan cara yang baik." (Al-Baqarah:233)


Ha, nampak tak? Sebenarnya, lelaki la yang perlu sediakan makanan kepada isteri. Bukan sebaliknya. Tugas isteri hanya melayan dan meringankan beban si suami..

Tapi, untuk mengekalkan kebahagiaan dalam rumahtangga. Suami isteri mestilah harus saling tolong-menolong kan. Kesian pulak suami bekerja seharian cari rezeki. Balik rumah tiada orang yang masakkan untuknya.

Kalau isteri pun bekerja macam mana? Kesian jugak kat isteri yang tolong cari duit utk keluarga. Pastu kena masakkan lagi untuk suami. Kalau suami pun pandai masak. Dua2 boleh support each other. Kan lagi sweet tu.

Jadi, sebenarnya. Perempuan yang pandai masak tu hanyalah bonus dalam perkahwinan. Janganlah kita meletakkan ianya sebagai syarat utama ye para lelaki sekalian. Sebabnya, kita lah yang perlu pandai masak lebih daripada isteri kita.


Haish, tak boleh jadi. Aku pon nak kena belajar masak gak ni. Jom terjah blog Dapur Tanpa Sempadan sekarang. Ahaks..


Rujukan:

1. TANGGUNGJAWAB SEORANG SUAMI
2. TANGGUNGJAWAB SEORANG ISTERI



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

41 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...