Jejaka Terhangat Movie Review: Hikayat Merong Mahawangsa.


TERBAEKK..!!! Haha, aku tak tau nak ungkapkan apa lagi. Movie KRU production, Hikayat Merong Mahawangsa ni memang the best. Tak rugi pergi tengok.

Sebelum ni aku kata, aku bukanlah extremist cerita melayu. Tapi, oleh sebab trailer Merong Mahawangsa ni lain daripada lain, macam gempak je. So, Aku try la tengok.

Start je movie tu aku terus tergamam. "Perhh..!! Betul ke KRU punya production ni? Mantap giler". Kualiti filem ni memang superb. Storyline? Awesome..!!!


Apa yang best dengan Hikayat Merong Mahawangsa?

Epic-action movie, mesti la best. Lebih2 lagi dia menceritakan tentang keadaan sebelum terbentuknya kerajaan Langkasuka. Merong Mahawangsa (lakonan Stephen Rahman-Hughes) pada awalnya diupah oleh putera Rom untuk guide dia ke Semenanjung Emas. Atas dasar diplomatik punya pasal, putera Rom akan dikahwinkan dengan puteri dari China.

Kat Semenanjung Emas tu pulak, native kat sana ada dua puak. Tiada ketua. Diorang dihantui oleh kumpulan lanun, Geruda. Geruda culik puteri China untuk dijadikan tebusan. Kat sini la watak Merong memainkan peranan. Dia satukan puak-puak kat Semenanjung Emas dan jadi ketua diorang. Seterusnya dia bergabung dengan tentara Rom dan China untuk musnahkan kubu Geruda.

Walaupun babak lawan perang ada sikit slack, tapi overall memang terbaik. First class..!!! Babak cinta tak banyak. Antara putera Rom dengan puteri China je. Lawak? Merong Mahawangsa dalam filem ni memang pandai buat lawak. Haha..

Paling buat aku impress, pelbagai bahasa digunakan dalam filem ni. Bahasa English, China, Melayu, dan beberapa bahasa lain pun ada. Merong siap boleh kecek cina lagi dengan admiral China. Puteri China pulak speaking mat salleh dengan putera Rom. Sangat cool..!!

Teruja aku dgn penggunaan bahasa melayu klasik dlm filem ni. Cuma, Khir Rahman kureng sikit. Dia cakap guna bahasa melayu moden. Rosak mood klasik di situ.


Rating bagi filem ni aku bagi 4.8/5. Kali ni baru aku rasa harga tiket aku tak rugi. Hehe.. Terbaik la KRU. Teruskan buat filem-filem macam ni.

Macam ni la baru industri filem kita dapat bersaing dengan negara-negara lain. Filem ni mengingatkan aku kat Queens of Langkasuka, filem dari Thailand. Orang dulu memang kuat main dengan ilmu kebal ke? Hehe..


p/s: bagi peminat drama Nur Kasih. Nur Kasih the Movie bakal gegarkan pawagam pada 19 Mei nanti. Korang tunggu la yek. Ngehh..



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

28 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...