Statistik Perceraian Di Malaysia. 15 Minit 1 Perceraian. Wow..!!


PUTRAJAYA: Statistik Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) pada 2009 menunjukkan berlaku satu perceraian pada setiap 15 minit di kalangan umat Islam, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim.

Beliau berkata, jumlah itu meningkat setiap tahun kerana kurangnya penghayatan agama di kalangan suami isteri, termasuk mengabaikan solat. [baca lebih kat sini]

-------------------------------------------------------------

Wow..!!! Terbaik la Malaysia. Setiap 15 minit satu perceraian. Senangnya bercerai. Tak tau ke perceraian tu adalah jalan halal yang paling dibenci Allah?

Alasan common yang digunakan utk bercerai. Tak serasi, curang, poligami, campur tangan keluarga, pasangan tak subur, main kayu tiga, masalah ekonomi, pengangguran, peluang kerja terhad, komitmen kerja dan kerjaya yang terlalu tinggi, cemburu buta dan lain-lain.

Apa-apa pun alasan pelik yang diberi, aku setuju dengan apa yg Datuk Dr. Mashitah katakan. Semuanya berpunca sebab penghayatan agama dalam diri masyarakat kita semakin rapuh dari hari ke hari.

Cuba kita tanya orang sekeliling kita. Apa kriteria gadis atau jejaka pilihan mereka?

Aku jamin, majoriti akan jawab nak yang sedap mata memandang, romantik, sweet, memahami, ada ekonomi yang kukuh, terima diri seadanya dan sebagainya..

Jawapan yang diberikan seolah-olah sebab terpengaruh dengan filem-filem romantik sekarang ni. Sangat jarang yang bagi jawapan "agama" sebagai syarat utama untuk dijadikan pasangan hidup.

"Laa, kan memang agama dia dah islam. So, kita tengok la kriteria lain pulak"

Derr..!! Beragama islam dan penghayatan agama sangat beza. Sekarang ni memang ramai melayu yang Islam. Tapi sejauh mana penghayatannya terhadap Islam?

Ketahuilah. Seseorang yang menjaga imannya akan menjaga seluruh dirinya daripada perbuatan yang tak baik. Sifat panas baran, curang, semuanya dapat dielakkan..

Bahkan dengan iman yang kuat, seseorang tu takut untuk mengungkapkan perkataan "cerai". Kerana dia tahu. Perceraian itu sangat dibenci Allah..

Oleh tu, fikir-fikirkanlah ya kawan-kawanku. Semoga kita dijauhkan daripada gelaja cerai-merai ni. Adioss...



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

25 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...