Tips Menulis Entri Pendek, Ringkas Dan Padat.

Uhuk-uhuk.. Rasanya sangat lama dah aku tak bagi tips blogging. Bukan aku kedekut ilmu. Tapi aku rasa ilmu aku tak cukup nak dikongsi. Hehe..

Tips ni pun dibuat lepas aku dapat komen daripada Cik Sha. Katanya penulisan JT ni ringkas dan padat. Errkk..!! Mungkin la kot. Memang aku saja tulis sependek yang boleh. Sebab aku tau, kalau panjang2 pon bukan korang nak baca kan? Ngehh..

Ada beberapa konsep yang aku pegang supaya entri aku tak terbabas jadi panjang. Meh, teruskan membaca kalau nak tau..


Tips menulis entri pendek, ringkas dan padat:

1. Habiskan ayat sependek yang mungkin.

Elakkan tulis terlalu banyak perkataan dalam satu ayat. Matikan ayat sependek yang boleh. Kalau terlalu panjang, pembaca boleh hilang tumpuan. Itu yang jadinya pembaca lari sebelum entri habis dibaca.


2. Tidak gunakan imbuhan melampau.

Imbuhan lebih2 tu korang buang je. Contoh, "Mengapakah agaknya dia macam tu?". "Mengapakah" tu kan boleh jadi "Kenapa" je. Imbuhan pun sebenarnya boleh jadikan ayat korang nampak lebih panjang. So, take note ye.


3. Buang ayat yang tak perlu.

Biasanya lepas aku taip entri, aku akan check balik. Mana ayat atau perkatan yang tak perlu ada, aku akan remove. Ataupun ayat yang berulang, buang je.

"Ayat yang tak perlu ada tu macam mana?"

Ayat yang tak perlu ada tu maksudnya, ayat tu kalau takda pun takpa. Langsung tak mengubah maksud ayat. Contohnya:

"Semalam ali pergi ke kedai menaiki basikal. Kesian dia penat mengayuh basikal. Lebih kurang setengah jam lepas tu dia sampai ke kedai"

Ayat tak perlu, "Kesian dia penat mengayuh basikal". Ayat ni kalau takda pun tak mengubah apa yang kita nak sampaikan. Dapat?


4. Pendekkan perengan.

Teknik perenggan pon penting. Kalau kita byk idea, memang biasa ayat kita jadi panjang lebar. Sebab tu biasanya aku hanya buat 2 atau 3 baris ayat bagi satu perenggan. Motif perenggan supaya pembaca tak hilang fokus masa baca entri kita.


Orait, tu je tips menulis entri daripada aku. Teknik ni aku belajar berperingkat. Dulu pun entri aku banyak ke laut. Hehe.. Apapepun, semoga berjaya ye semua. Adiossa..



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

31 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...