Fitnah, Fitnah. Macam Mana Nak Jauhi Fitnah?

Berdasarkan pemahaman ramai. Fitnah adalah cakap sesuatu yang tak baik tentang orang lain. Dan benda yang diperkatakan tu tak tau lagi ianya benar atau tidak..

Tapi, macam mana pulak dengan istilah "wanita fitnah dunia?"

Secara sekilasnya, maksud wanita fitnah dunia ialah, segala-gala yang perempuan buat pasti akan jadi daya tarikan orang ramai. Sebab tu la Islam mengajar kita semua supaya bersederhana dalam segala hal.

Takutlah kepada (fitnah) dunia dan takutlah kepada (fitnah) wanita, karena sesungguhnya awal fitnah yang menimpa Bani Isra’il dari wanitanya. [HR. Muslim]

Jauhi fitnah dalam penampilan

Nak berfesyen tu boleh. Tapi kena ikut apa yang syariat tetapkan. Kenapa nak berfesyen lain daripada orang lain? Perlu sangatkah jadi tarikan ramai?

Sebaiknya, elakkan lah berlebihan dalam berfesyen. Hindari tabarruj. Kerana tabarruj tu bapa kepada fitnah dalam berfesyen.


Jauhi fitnah dalam perhubungan

Konteks fitnah dalam perhubungan ni sangat meluas. Tapi yang jelas, elakkan berada dekat dengan orang bukan mahram kita tanpa apa-apa sebab. Dengan itu, kita akan lebih selamat drpd sebarang fitnah.


Jauhi fitnah dalam pertuturan

Selalu lah cakap benda yang baik-baik. Jangan biasakan dok maki hamun, bercakap kasar semasa berbual dengan kawan. Ataupun mencarut pastu post kat facebook. Fitnah macam ni secara tak langsung mengaibkan diri kita sendiri.


Memang tak boleh kawal kalau orang nak mengata pasal kita. Tapi, kalau boleh, biarlah kita berusaha semaksima mungkin utk jauhi fitnah. Jangan bagi peluang orang lain gunakan kelemahan kita tu utk jatuhkan kita.

Ingat konsep kesederhanaan yang diajar Islam. InsyaAllah kita lebih selamat..=)



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

26 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...