Bagaimana Nak Tahu Seseorang Tu Boleh Mengawal Perasaan Marahnya?


Dulu, pernah seorang perempuan tanya soalan camni kat aku:


"Macam mana nak cari calon suami yang baik ek? Maksud aku yang tak cepat marah. Ye la, lelaki ni kan bila orang silap sikit pon nak marah"


Sebenarnya jawapan kepada soalan ni senang je. Berbalik pada tips yang Nabi s.a.w bagi kat kita. Petua mencari jodoh:

"Perempuan itu dinikahi kerana empat perkara, kerana kecantikannya, kerana keturunannya, kerana hartanya dan kerana agamanya. Pilihlah yang beragama, nescaya kamu akan selamat" - Hadis riwayat Bukhari dan Muslim

Nabi tekankan, kalau nak cari calon isteri. Utamakan agamanya. Sama jugak dalam mencari calon suami. Carilah lelaki yang kuat penghayatan agamanya.


Eh, apa kena mengena agama dengan kebolehan control sifat marah?

Ha, kat sini ramai yang tak tau. Apa perkaitan penghayatan agama seseorang, dengan tahap kesabarannya. Nak tau? Baca ni molek-molek.

Konsepnya camni:

Orang yang jaga agama, nescaya akan jaga imannya. Orang yang jaga imannya, dia jugak boleh control tahap kesabarannya. Kenapa? Sebab, sabar adalah sebahagian daripada iman. Dan, orang yang menjaga agama, bermula dengan menjaga tiang agama islam itu sendiri. Iaitu SOLAT 5 waktu.

Ha, sekarang nampak tak? Seseorang yang baik penghayatan agama, bijak mengawal perasaan amarahnya. Nabi sendiri dah bagi tips, macam mana nak cari pasangan hidup yang terbaik. Tapi ramai yang tak nak ikut. Pasal apa?



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

22 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...