(Gambar) Proses Pembedahan Ke Atas Laptop Sendiri. Yezza

Seperti yang aku kata dulu. Bini pertama, aka laptop aku dah tahap kritikal. Pasal internal fan dia dah failure, tak berfungsi. Walaupun aku pakai external fan cooler, tapi ia tak efficient.

Bila run banyak program sekaligus, processor pon jadi sangat panas, dan "pap", laptop aku pon terpadam dengan sendiri. Tahniah..

So, aku pon ambil langkah drastik. Membedah laptop aku sendiri. Tukar external fan aku jadi internal. Fan yang dah rosak dalam tu aku campak jauh-jauh. Ngehh..

Meh tengok gambar proses penukaran kipas dalam laptop aku:

1) Bukak casing kat internal fan



2) Tukar kipas yang rosak kepada kipas yang elok.





Aku gunakan kipas luaran, gantikan kipas yang dalam. Power source, USB.


Tak puas hati dengan kipas dalaman je, aku ambik kipas external. Dan LEKATKAN kipas-kipas tu betul-betul pada lubang casing laptop tu. Supaya sistem pengudaraan dia lebih sejuk. Kehkeh..


3) External fan diletakkan betul-betul pada lubang casing



Orait, selesai. Laptop aku dah selamat dibedah, dan diubahsuai. Proses nampak simple. Itu sebab aku dah permudahkan gambar tu. Padahal, leceh jugak nak matchkan kipas dalaman yang diganti tu.

Takpela, sekurang-kurangnya laptop aku dah boleh beroperasi macam dulu. Bahkan, lebih bagus lagi. Sebab, cooling system dia dah jadi lebih sejuk. Ahaks..

Okey, nampaknya tak jadi angkat bini lain. Sebab, bini ni masih boleh jalankan tugas dia. Pakai selagi boleh pakai. Ye dop? =p



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

20 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...