Jom Jadi Persisten Nak??



Harini aku nak ajar korang satu perkataan, yang bagi aku sangat besar ertinya. Iaitu "persisten". Persisten adalah satu sikap di mana kita tak berputus asa, dan usaha dengan bersemangat untuk capai suatu target.


Persisten tu sama ertinya dengan Istiqamah?

Istiqamah tu lebih besar ertinya. Persisten hanyalah satu partition dalam Istiqamah. Istiqamah merangkumi konsisten, persisten dan konsekuen. Yang aku nak sentuh hanyalah persisten.


Persisten negatif, atau positif?

Contoh persisten positif, kita tak cepat give up. Bermaksud, sikap persisten menjadikan kita lebih bermotivasi dalam melakukan sesuatu kerja.

Semua orang ada target untuk capai sesuatu perkara kan? Tapi, sebenarnya tak semua orang mampu bersikap persisten.



Persisten negatif pulak, biasanya melibatkan orang lain. Contohnya stalker. Dia ni persisten jugak. Tak putus2 dok usha orang yang dia minat. Sampai mengganggu privasi orang tersebut. Ish2. Apa la teruk sangat perangai. Psiko betol.

Orang yang persisten ke arah positif, peluangnya untuk lebih berjaya pun mestila lebih besar. Betol tak?

Jadi, sekiranya kita susah nak beristiqamah, sekurang-kurangnya bersikap persisten pun dah cukup.

So, mulai sekarang aku akan cuba untuk tanamkan sikap persisten dalam diri aku. Korang pulak macam mana? =)



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

13 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...