Kenapa Pelajar Tak Dibenarkan Berpolitik??

Tiba-tiba aku rasa nak tulis pasal benda ni.

Kenapa pelajar tak dibenarkan untuk berpolitik?

Jawapan logiknya senang je. Sebab, tugas pelajar adalah untuk belajar. Jangan buang masa dengan berpolitik. Nanti asyik berkempen. Tak belajar. CGPA rosak.

Lagipun, kat universiti apa lagi yg tak cukup? Kemudahan semua ada. Yuran belajar tak tinggi macam negara lain. Duit belajar pun kerajaan kasi. Bersyukur la sikit.



Nasihat Tun Mahathir kepada mahasiswa


Woah, nanti sat. Benda ni kelakar sebenarnya. Mahasiswa tak dibenarkan untuk berpolitik? Tapi kenapa kat universiti sendiri ada Aspirasi, Pro Mahasiswa?

Iya, aku tau. Itu politik kampus. Hanya bermain dalam universiti. Itu teorinya. Tapi, realitinya, Aspirasi disokong oleh kerajaan. Dalam diam, sebenarnya kerajaan dah monopoli sentimen politik di peringkat universiti lagi.

Tahu tak korang, Pro Mahasiswa ni dikira pembangkang. Dan diorang ni susah dapat kolej. Jadi, setiap semester kena la cari rumah sewa kat luar. So, tips untuk korang kekal dalam kolej. Jadi la penyokong kuat Aspirasi. LOLZ.!!


Manusia sebagai khalifah..

Kenapa pelajar tak dibenarkan berpolitik?

OK, sekarang aku nak korang tolak tepi soal mahasiswa, atau orang dewasa yang dah bekerja. Kita letakkan diri kita sebagai MANUSIA.

Apa tugas kita sebagai khalifah kat muka bumi ni? Untuk saling nasihat, saling mengingati antara satu sama lain, tanpa mengira umur. Ye kan?

Soalan aku untuk korang..

Jika seorang anak tahu ayahnya buat kesalahan. Adakah dia patut diam, dan biarkan je kesalahan ayah dia tu? Tak perlu tegur? Atau..

Jika seorang remaja sedar yang orang dewasa buat silap, dan bagi kesan dalam pentadbiran negara. Adakah remaja tersebut patut duduk diam je?

Kalau kita di situasi di atas. Apa yang kita buat? Mesti la kena tegur jugak kan? Sebab itu adalah tanggungjawab kita sebagai khalifah di bumi ni.
“Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar, mereka itulah orang-orang yang menang” [TMQ Ali Imran (3):104]
Nak tegur pemimpin secara terus, memang agak mustahil. So, platform apa je yang tinggal untuk tukar pemimpin yang korupsi? Jawapannya, politik dalam parti.

Jadi, masih salahkah mahasiswa tu berpolitik? Korang sendiri tau jawapannya. =)



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

23 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...