Manusia Semakin Hilang Rasa Belas Kasihan

Kenapa yek? Baru-baru ni macam semakin banyak pulak aku dengar berita yang berunsur kekejaman kata dunia ni. Adakah sebab manusia semakin hari semakin hilang rasa simpati dalam diri?

Kekejaman pada manusia

Buang bayi, campak bayi dari tingkat 2 apartment. Letak bayi dalam pam tandas hanya untuk sembunyikan kelahiran anak luar nikah. Paling baru, budak kat China dilanggar, dan tidak dipedulikan oleh 18 orang yang lalu kat situ.




Kekejaman pada binatang

Binatang yang selalu dikejami baru-baru ni adalah kucing. Macam dah jadi musim pulak. Bermula dengan perempuan pijak kucing, PetKnode yang membiarkan kucing kelaparan sampai banyak yang mati, perempuan (minah saleh) bergambar bogel dengan kucing yang disiat kulitnya.

Pastu, yang ni. Tak tau la bila gambar ni.


Source - Facebook picture sharing

Dalam hadis Bukhari-Ibn Umar radiallahuanhu meriwayatkan sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: Seorang wanita dimasukkan ke neraka, kerana mendera seekor kucing, ia tidak memberinya makan minum sehingga mati kelaparan.

Siapa yang tak marah bila dengar berita camni kan? Tapi, walaupun kita marah, tak perlu la kita jadi "keyboard warrior" yang mencarut bagai nak rak untuk melahirkan rasa marah kita tu. Selalu aku nampak kat komen youtube dan facebook camni:

"Aku dapat orang ni, aku bunuh dia, dengan keluarga dia skali. Baru dia tau erti penyesalan" - contoh keyboard warrior yang tak guna akal.

Cukuplah sekadar kita benci akan kekejaman yang dilakukan. Dan doakan diri supaya dijauhkan dari sifat-sifat yang tak berperikemanusiaan camtu.

Simpati dan impati. Semoga sifat tu sentiasa ada dalam diri kita sampai bila-bila. Amin ya Rabbal Alamin..



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

13 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...