Blogger Adalah Hipokrit

Aku ada ternampak status sorang kawan kat facebook. Menurut dia, kawan dia kata blogger ni semua hipokrit.

Maksud dia, blogger tulis semua benda yang elok je pasal dirinya kat blog. Sok suci gitu. Macam dia la orang paling perfect kat dunia ni.

Aku rasa aku faham, apa yang dia menyampah dengan blogger, sampai kata blogger ni hipokrit.

Situasinya sama macam aku menyampah dengan artis. Bila menang anugerah, mula la bagi ucapan camni:


"Alhamdulillah, syukur sangat. Allah bagi rezeki kat aii untuk menang award wanita paling popular pada malam ini"


Grrr..!! Kan sangat jelas hipokritnya. Nak berpura-pura pun tak payah la nampak sangat kot. Ahaks..

Kalau blogger pulak, yang jenis suka tulis macam ni kat blog:


"Saya tau, saya banyak kelemahan. Tapi saya cuba untuk jadi terbaik. Apa hak awak nak hina saya camtu. Saya tak pernah kacau awak tau"


Bila kita baca entri dia, "Alahai, Kesian. Innocent betul budak ni". Tapi, jujur aku kata. kadang-kadang, aku pon menyampah gak kat blogger yang terlalu innocent camtu. Yela, nampak benor saje nak menunjuk kebaikannya kat orang.

So, bila ada orang kata - Blogger adalah hipokrit -. Aku tak salahkan dia. Sebab, memang sifat semulajadi manusia ni adalah hipokrit. Tak kira la blogger ke bukan. Sama je.

Tak perlu kata benci orang hipokrit. Sebab, tu bermakna korang benci pada diri sendiri. Tak percaya, cuba renungkan balik.

Pernah tak korang berpura-pura dengan kenalan, ahli keluarga korang??

Aku yakin, jawapannya dah pastila PERNAH. Ye dop?



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

28 comments:

  • hipokrit PASTI ada dalam dri kita, even sikit, jujurnya, aku nyampah bila ada orang kata 'aku benci orang yang hipokrit' =.='

    kadang2 hipokrit ni perlu untuk jaga hati orang..(dalam side yang optimis lah)

  • iyepp2. sy pun sokong . most people mmg hipokrit.
    rmi yg tk suke akan hipokrit..
    tp tuk certain2 situation, sy ase perlu gak ade sikap hipokrit tu...^^

  • spatutnye depa ni xyah nk kutuk2 ckp org tu hipokrit ke ape..xkire la die blogger ke x..for sure die pnh being hipokrit some of the time kan..btol kate hanys tu..stuju sgt2..kdg2 sbb kene jage hati org..n another thing, ptot ke membuka pekung di dada? so, ckp yg baik2 pn salah, ckp yg buruk2, pn salah..kesimpulannye, mulut manusia ni xdpt kite nk tutup..so, kite ambil yang baik, buang yang keruh..itu je la yg tebaik2..masing2 pn ade kelebihan n kelemahan sniri..

  • hihi. lama tak komen sini. ade betul jugak apa yg orang tu cakap.. aku slalu je hipokrit. tapi dalam blog tak kot, sbb blog is the way where i expressed myself.

  • setuju sangat.kita semua selalu hipokrit. paling senang,hipokrit dengan Tuhan.kita katakan yang kita sayang tuhan tapi solat 5 waktu pon kadang-kadang miss

  • ye..saya pernah! hihi..mengaku pom!

  • manusia memang hipokrit. tipu la kalau semua benda nak cakap baik je. yang dalam blog, selalunya benda yang sendiri lalui so tak nak orang lain terkena jugak. tp nak hipokrit pon jangan la over sangat. nanti kawan sendiri tak nak caye cakap kita, kan xpasal2 xda kawan. asuddahhh.aahahaha.

  • apa susah, tgk la twitter dia. sumpah aku tak hipokrit gila kat sana. siap main menganjing nganjing. perang #unmention lagi tu. err apa motif aku komen cmni? kbai.

  • saya hipokrit bila saya kata saya lebih suka bersikap telus dari bersikap hipokrit..Dan saya juga hipokrit bila sentiasa mahu orang bersikap jujur dengan saya.. *mcm hipokrit ayat ni...*

  • kadang2 bukan dinamakan hipokrit tapi berubah mengikut keadaan. mcm.. bila berjumpa dengan kawan.."oi Senah! oi seyman! lama tak nmpak hangpa dua!" bila jumpa ngn parents, "assalamualaikum mak, ayah sihat? rindu muah2" dengan sopannyeww.haha! ha cemtu lah. tapi kalau orang yang over terlalu ketara sgt tu hip-pork-krit sgt -.-"

  • sape kite nak judge orang? hipokrit tak hipokrit yang penting cermin diri sendiri dulu,.bagi aku, kita tak boleh judge org melalui penulisan die je,.mungkin die ikhlas menutur apa yang ditaip, hati manusia siapa yang tahu,.tapi terpulang la on opinion masing2,kita semua pandai fikir yang mana baik yg mana buruk,lau ade silap tegurla secara bertamadun n yg baik jadikanlah pedoman,.

  • hipokrit itulah separuh dari anda.. separuh dari anda itulah hipokrit..tipulah sesekali x hipokrit.. itu baru hipokrit..belom lagi "KOYA".. bile kite ckap kite naek kapal terbang.. hah!! dy pulak ckap dy pernah naik roket.. ha ha.. now..all people not perfect..me to..

  • atas dunia ni takde sorang pun manusia terlepas dari bersikap hipokrit ni..kite ni lemah imannye..ade je dosa..bukan maksum nak kata diri tu perfect semua..kalau dia cakap die tak hipokrit tu maknanye dialah yang paling hipokrit..nak menipu pun agak2 le..(-_-")


    ade ke manusia yang nak menceritakan keburukan die kat semua orang? buka aib sendiri? takde kot..yang ade nak buka aib orang berlambak le..ye dak?


    apa-apa pun, yang penting kite kena selalu muhasabah diri sendiri..tak perlu nak menunding jari pada orang lain setiap masa..apa yang baik kite jadikan teladan, yang buruk kite jadikan sempadan..iye ke dak JT? ehehe..

  • yup, tengok diri sendiri dulu, betolkan diri sendiri dulu...lepas tu baru leh nilai orang lain hipokrit ke tak..

  • Ye doh tu. Hahaha~

  • fiq sokong.. x payah nk besarkan diri.. nerakalah tempat yang sepatutnya dia berada. blog ni hnyalah satu medan untuk kita kongsikan ilmu ALLAH.. sbb semua ilmu milik ALLAH.. pondok aljaafar,, =)

  • sume org pernah hipokrit kot. agaga

  • realitinye,sapa yang xpernah hipokrit..mungkin xsedar :-)

  • dekat blog tak hipoo pun, tapi dekat luar kdg2 hipooo :D

  • Entri ni nampak cool pada aku..kita takkan dengan sengaja nak tulis dalam blog kutuk diri sendiri, mesti la kita defend diri kita.
    Takkan tetiba tulis: "aku ni jahat, sangat jahat sebab dengki dengan jantan terhangat ada ramai follower dan blog dia nampak best, korang semua hina sebab baca blog dia" [contoh]

    Haha JT yang gila cool~

  • haha. fitrah. simple. kan ? kan ? ;DD

  • kalau yang Hipopotomus? *bunyi cengkerik

    Blogger yang hipokrit lebih baik berbanding hipokritnya diri bila kat luar.. sal bila dia tulis benda suci, baik, murni, kan bagus tu.. selagi boleh menyeru kebaikan, buatlah.. even orang berzina, nampak orang mencuri, dia pi bg nasihat kebaikan pun boleh, biarpun dia pura2 innocent seolah2 xwat jahat..

    Keyboard warrior is a good thing, tapi kena pandai bawa diri.. InsyaAllah, dengan usaha yang ada, tuhan buka hati untuk mendapatkan rahmatnya.. hehe..

  • @Geng Lepak
    haha..kalo ckp cmtu, mmg jelas2 nampak sgt jahatnya..sape yg nak dilabel sbg org jahat kan? walaupun kadang2 kita tak suka, kita tetap mendiamkan diri. itu jgk namanya hipokrit. tp baik jdi hipokrit drpd jadi seorang yg sakiti hati orang lain. ye dak?

  • Pjaz rasa sume org pernah hipokrit,pjaz pun sama, fitrah manusia kan =)

  • @Jejaka Terhangat Yeahh, rite..jadi hipokrit pun mesti kena pada tempatnya~jangan sampai jadi bajet bagus sebab terlebih hipokrit~

  • yeeeee jejaka terhangat....tepat sekali...setiap manusia xkn hilang sifat hipokritnye...tp klu nk hipokrit 2 pon kene la berpada2 kn...tp nk wat cmne klu da sifat org 2 cam 2..xmustahil kte pon same mcm 2 jgk kn.....

  • Manusia memang tk lepas dari sifat hipokrit, aku hipokrit untuk menutup kenyataan sebenar dan menjaga hati orang je.

  • @Amir Baker Haha Amer, kenyataan ko sangat la hipokrit~llallalllaa

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...