Pengalaman Jejaka Terhangat Menyambut April Fool.


Aku sambut April Fool? April Fool tu bukan utk orang bodoh je ke? Haha, iye. Masa aku sekolah rendah dulu. Aku pernah gak pekena kawan2 sempena April Fool. Al-maklumla, masa tu tak tau apa2 disebalik peristiwa April Fool tu.

Bahkan, masa aku darjah 3, semua kawan2 pun join the crew pekena antara satu sama lain. Macam-macam idea diperah supaya kawan tu tertipu buat 2-3 kalinya.

Contoh ayat budak-budak menipu:

1. "Weh, ko tengok kat luar tu. Ada lembu tergolek. April fool"
2. "Man, cikgu panggil kau ke bilik dia. April fool"
3. "Shah, Yana kata dia suka kat kau. April fool"

Haha, adoi. Terlalu kebudak-budakannya aku masa zaman jahilliah dulu.


Tak cukup dgn ayat. Kitorang pekena kawan dgn perbuatan pulak. Memang jahat la. Time kawan tengah berdiri, aku tarik kerusi dia ke belakang. Bila dia duduk. Ha, korang tau la apa jadi kan. Terduduk terus dia kat lantai. Adeh, sakit.

Tapi, kawan tu tak boleh marah. Nama pon April Fool. Hari memperdajalkan orang tanpa rasa bersalah. Dengan kata lainnya, hari menguji kesabaran.

Astaghfirullah. Memang bebalnya aku dulu. Apa la yang seronok sangat kenakan kawan. Bila aku sendiri yg kena. Tahu pulak aku sakit hati.

Tapi, lepas dah tau sejarah. Bahawa April Fool tu diraikan sempena kejatuhan umat islam di Sepanyol sebab ditipu. Aku terus tak sambut lagi.


(Tapi tak diketahui sejauh mana kebenaran sejarah tu. Takut jadi macam kes Ustazah NurBahiyah pasal Valentine's Day pulak)


Apapun, benda ni memang hampes. Takde faedah. Kalau korang nak termasuk dalam kategori jahil, mangkuk dan bebal. Dipersilakan la sambut April Fool ni yek.


Entri berkaitan April Fool:

1. Sejarah dan asal-usul April Fool bukan sumber sahih
2. Fatwa dan Hukum menyambut April Fool



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

24 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...