Macam Mana Caranya Kita Mati Nanti Ek?


Bila tengok kat berita, boleh kata setiap hari mesti ada berita pasal kematian. Jenis-jenis mati tu pulak macam-maacam. Ada yang eksiden, terjatuh bangunan, kena bunuh dan lain-lain..

Hmm, tiba-tiba aku terfikir. Macam mana la agaknya cara aku mati nanti ek. Sakit tua kah, eksiden kah, mati lemas kah, atau kena bunuh? Errkk, gilerr betol. Kenapa aku pikir macam tu?

Biasa orang akan renungkan bila agaknya masa diorang mati. Tapi, jarang yang pernah fikir "macam mana cara kita mati"..

Ye betol, memang korang akan cakap ajal maut di tangan Allah. Bahkan kematian tu satu-satunya qada' dan qadar yang kita tak dapat ubah. Semuanya dah tertulis bila dan bagaimana cara kita mati.

Mati itu pasti. Aku rasa tak salah aku pikirkan macam mana cara aku mati. Rasulullah sendiri suruh kita sentiasa ingat pada kematian..

“Setiap yang bernyawa pasti akan merasakan mati” (QS. 3 Ali Imran : 185). “Dimanapun kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, walaupun kamu berada di dalam benteng yang tinggi dan kukuh” (QS. 4 An nisa : 78).

So, start dari sekarang. Selain tanya diri sendiri bila agaknya masa kita mati. Tanya jugak soalan camni kat diri sendiri:

"Katakan esok aku mati. Macam mana la agaknya cara aku mati nanti ek?"





Pautan entri:

http://tazkirahjumaat.blogspot.com/2008/10/tj-mengingati-mati-hadis-kaya-harta-dan.html



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

22 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...