Kenapa Manusia Kecewa??


Kalau tak pernah ada perasaan kecewa, bukan manusia namanya. OK, fine. Orang gila dikecualikan. Kecewa. Kenapa manusia kecewa? Korang ada jawapannya?

Ada yang kata, "Biasa la manusia, tak pernah bersyukur". "Manusia kecewa sebab hati mudah rapuh". Dan macam-macam lagi jawapan yang aku dengar.

Bagi aku, rasa kecewa ni datang apabila sesuatu yang kita dapat, tak seperti apa yang kita harapkan.


Kecewa dengan diri sendiri

Contohnya, kecewa dengan diri sendiri. Dalam peperiksaan, kita rasa kita dah buat yang terbaik. Tapi, masih dapat keputusan yang kurang memuaskan. Kat sini, dah pasti ramai yang rasa kecewa dengan keputusan yang dia dapat. Kecewa dengan diri sendiri yang tak dapat capai target.

Sebenarnya, rasa kecewa dengan diri sendiri ni boleh dielakkan, sekiranya kita nilai kebolehan diri sendiri dulu. Jangan terlalu letakkan 'target' yang melebihi keupayaan diri kita sendiri.

'Confident' dalam diri memang perlu, tapi jangan sampai 'over confident'. Sikap ni la yang boleh menyumbang kepada kecewa dan 'frust menonggeng'.



Kecewa dengan orang lain

Sama jugak dalam konteks kecewa terhadap orang lain. Contohnya, perempuan yang selalu kecewa dengan lelaki lepas putus hubungan. Mula la buat ayat sentap, "Lelaki semua sama, kaki perempuan. Tak guna. Eeee".

Mungkin lelaki tu salah. Tapi, kita si perempuan pun salah jugak. Sebab terlalu berharap. Letakkan harapan pada orang lain, yang kita sendiri tak tau apa kesudahannya.

Tak kira hubungan antara kekasih, suami isteri, adik-beradik, ibu bapa, saudara-mara ataupun kawan-kawan. Dalam kes apa pun. Kita jangan terlalu letakkan 'high expectation' terhadap mereka. Buat biasa sudah.


Apapun, Kecewa sebab kita tak dapat apa yang kita harapkan adalah normal. Yang paling penting, tanamkan sifat syukur dan redha dalam diri sebagai ubat untuk atasi diri kita daripada terus rasa kecewa.. =)



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

17 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...